Wszystkie jednostki oświatowe, dla których organem prowadzącym jest Powiat Toruński podejmują działania mające na celu zaspokajanie potrzeb osób niepełnosprawnych i zapobieganie wykluczeniu cyfrowemu.
Zespół Szkół, CKU w Gronowie jest jednostka oświatową, która prowadzi działania wychodzące naprzeciw osobom niepełnosprawnym. Zarówno budynek główny szkoły jak i pozostałe obiekty szkolne posiadają wiele udogodnień wychodzących naprzeciw oczekiwaniom osób niepełnosprawnych. Budynek główny szkoły wyposażony jest w windę oraz łazienkę dla osób niepełnosprawnych, wejście do internatu wyposażone jest w podjazd, a pokoje przystosowane dla osób niepełnosprawnych umiejscowione są na parterze. Wszystkie materiały do nauki przeznaczone dla uczniów słabowidzących wydrukowane są specjalną czcionką. Szkoła organizuje również są zajęcia rewalidacyjne dla uczniów z orzeczeniami o niepełnosprawności. Zgodnie z obowiązującymi przepisami osoby niepełnosprawne mają wydłużony czas trwania egzaminów maturalnych oraz specjalny sposób oceniania, a dla osób niepełnosprawnych przeprowadzane są egzaminy zawodowe z dostosowaniem, a zdających wspomaga nauczyciel specjalista (tyflopedagog lub oligofrenopedagog). W szkole skorzystać można ze wsparcia psychologa.
W szkole funkcjonują rozwiązania minimalizujące zjawisko cyfrowego wykluczenia. Są to:
Zespół Szkół w Chełmży również podejmuje działania polegające na organizacji kształcenia specjalnego, zapewniania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, nauczania indywidualnego, doradztwa edukacyjno-zawodowego. W przebiegu procesu dydaktyczno-wychowawczego stawiane wymagania dostosowane są do możliwości psychofizycznych i rozwojowych młodzieży niepełnosprawnej. W zależności od potrzeb szkoła współpracuje z podmiotami, które mogą wspierać pracę z osobami niepełnosprawnymi.
Dostosowywanie szkoły do potrzeb osób niepełnosprawnych znajduje również odzwierciedlenie w podnoszeniu kwalifikacji nauczycielskich w zakresie oligofrenopedagogiki i terapii pedagogicznej. Kolejnym przykładem otwartości na problematykę osób niepełnosprawnych oraz dostrzegania możliwości i konieczności wprowadzania istotnych zmian jest to, iż niepełnosprawni ruchowo abiturienci z dużymi ograniczeniami w zakresie aparatu ruchowego zdają egzaminy maturalne na parterze budynku. W miarę potrzeb szkoła wnioskuje do odpowiednich instytucji o pokrycie kosztów zakupu pomocy niezbędnych niepełnosprawnym uczniom w procesie kształcenia. Problematyka niepełnosprawności ma również odzwierciedlenie w pracy wychowawczej szkoły i charakteryzuje ją systematyczne uwrażliwianie na los ludzi dotkniętych niepełnosprawnościami. Organizowane są stałe, cykliczne i jednorazowe akcje pomocowe, które kształtują u uczniów właściwą pespektywę na zagadnienia niepełnosprawności.
W zakresie udogodnień wychodzących naprzeciw oczekiwaniom osób niepełnosprawnych ruchowo szkoła posiada od strony wejścia głównego do budynku miejsce parkingowe dla osoby niepełnosprawnej, które powstało z inicjatywy szkoły. Wokół szkoły znajdują się rampy krawężnikowe umożliwiające poruszanie się wózkiem inwalidzkim. W szkole funkcjonują rozwiązania minimalizujące zjawisko cyfrowego wykluczenia. Są to:
W Szkole Muzycznej I stopnia w Chełmży programy nauczania dostosowane są do indywidualnie do każdego ucznia w zależności od stopnia jego niepełnoprawności, a dwoje nauczycieli posiada dodatkowe wykształcenie z zakresu oligofrenopedagogiki. W zakresie udogodnień wychodzących naprzeciw oczekiwaniom osób niepełnosprawnych ruchowo szkoła posiada na parterze obiektu dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych podjazdy i toalety, korytarz. W szkole istnieje również możliwość prowadzenia zajęć z muzykoterapii.